Friday, 30 December 2011

Alone...

Ari ni hari last tahun 2011.. mksdnya ari ni dah 31/12/2011..
mcm x sangka kan.. esok dah masuk tahun 2012..

Mlm ni spt biasa la, kitorang memang x sambut new year pown..
sebab bukan dlm tahun Islam.. My parents hantar adik g KK..
bawa adik bungsu ku shariffah nOrliyana..
so yg tinggal dkt rumah tinggal aq, kakakku n adik lelaki ku yg kini masuk 13 thn..

petang2 mcm ni, tinggal aq sorang jak la d umah..
my Sister attend mesyuarat koperasi di muanad 3..
adik lelaki aq ntah p mana.. p umah seblah kali..
ehm aq...... duk umah jak la..
mo jalan boring plak.. mana ada member mo bawa lepak..
adessss...
biorla.. jom layan tv dlo..
k la.. papai^_^

Tuesday, 27 December 2011

Al- Fatihah


Terdapat sesetengah orang membaca surah Alfatihah
tanpa memahami maksudnya.. Betulkan2...
haaaaa...

Membaca Al-Fatihah tanpa kita faham, 
mcm x da maknanya la kan..

Oleh sebab itu, aq kongsikan maksud Surah Al-fatihah dlm My Sweet Blog..

Bersama2 la kita mencari kebaikkan dan meninggalkan Kemungkaran..

sumber : Terjemahan Al-quran Darul Iman.

Terjemahan rumi
Sebutan
1. "Dengan nama Allah, Yang Maha Pengasih, lagi Maha Penyayang"
Bismi Llâhi r-rahmâni r-rahîm
2. "Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam"
Al-hamdu liLlâhi rabbi l-`âlamîn
3. "Yang Maha Pengasih, lagi Maha Penyayang"
Ar-rahmâni r-rahîm
4. "Pemilik hari Pembalasan (hari Akhirat)"
Mâliki yawmi d-dîn
5. "Hanya kepada Engkaulah kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan"
Iyyâka na`budu wa'iyyâka nasta`în
6. "Tunjukilah kami jalan yang lurus"
Ihdina s-sirâta l-mustaqîm
7. "Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah beri nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang dimurkai ke atas mereka, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat"
Sirâta llazîna an`amta `alayhim ghayril-maghdhûbi `alayhim wala dh-dhâllîn

Maksud bacaan ketika Duduk antara dua Sujud..

Td masa on9 Fb tetiba nmpk post dekat wall..

FB dya Keluarga Besar Islam Malaysia.. link dya ada d bwh ni..



Baru aq tau, rupanya ketika kita solat setiap bacaan yang keluar dari mulut kita,

mempunyai maksud tersendiri.. seperti ketika Duduk antara dua sujud..

waktu ni biasanya bacaan kita laju jak kan..

Sedangkan Pada ketika inilah kita telah berdoa pada Allah..



tahukah maksudnya??

korang Baca dibawah ni..


Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku)
Warhamni (sayangi aku)
Wajburnii (Tutuplah aib-aibku)
Warfa’nii (Angkatlah darjatku)
Warzuqnii (Berilah aku rezeki)
Wahdinii (Berilah aku petunjuk)
Wa’Aafinii (Sihatkan aku)
Wa’fuannii (Maafkan aku)


Ehm, nampak kan.. bukan kah ini satu Doa..

ehm sungguh cetek sekali ilmu ku..

Insya Allah suatu hari nanti akan aq dalamkan lagi ilmu yg hanya senipis kulit bawang 

ini..


Aminnn..

Gadis Chubby dan Pic kurus

Tetiba terasa mo tulis sumthing dkt blog ..
pasal gurl berisi dan picnya yg kurus..

Ramai wanita gemok, ingin kelihatan kurus dalam gambar.. betulkan2..
ehm kalau realiti mesti la diorang lg nak betul2 terjadi.. 
begitu jga org kurus.. nak kelihatan berisi sedikit dlm gmbr..
Tp apakan daya.
Tanpa usaha mimpi hanya sekadar mimpi jak..

Ehm,
Aq pown mengalami nya..
keinginan untuk nampak cantik n kurus dalam gambar wujud dlm diri aq..
maklumlah aq ni org yg berisi mestilah mo nmpk slim dkt gmbr
huhu..

Bila dibandingkan antara aq dialam realiti dengan aq didalam pic kompom beza punya lah..
mana x nya, dlm pic bdn ku x la gemok sgt sedangkan realitinya aku sebalik..
ehmmmm.. tekanan juga perasaan ni.. 

Muslihat kamera boleh membuatkan kita kelihatan berbeza dari yang asal..
kadang2 aq rasa aq telah menipu kenalanku..
x kira la fb atau mana2 rangkaian yg membolehkan gmbrku dilihat oleh kawan2..
ya la.. diorang nmpk aq ni kurus jak dkt pic..
bila nmpk dkt luar, mak aiii, chubby giler siottt..

Ehm..
tapi bila fikir kembali, WhatEver LAaa!!!
Biarlah diorang mo kata apa..
yg penting aq bahagia.. 
Bg la aq gembira sikit tgk pic ku..
hehe..

Well kepada sesiapa yg berada diluar sana..
Be positif.. yg penting kita x kacau orang dan orang luar 
JANGAN !!!!
sesekali kacau kita..
Fullstop.. TITIK!!!

Lega sikit hati aq lepas aq tulis dkt blog aq yg Sweet..
Sweet ya bukan Sawet.. hahhaa..
Well u guys, tu jak la pada petang ni..
hv A nice day.. 


Chubby x??? hehe..
aq lg chubby dr ni:p 





Sunday, 30 October 2011

program diet liza....Diet???? hehehe..

Hari ni aq telah memulakan program diet ku.. 
petang tadi aq jog bersama adik ku faiz  dan nana, 
serta adik spupu ku mengelilingi  pekan beluran..

td pagi sempat juga aq beli Quaker oats..
sblm ni aq ada jumpa dgn seorang abg ni..
kami sama2 jog d bukit Beluran.
ini lah pemandangan dari bukit beluran.. cantikkn.. hehe..

ehm berbalik cerita oat dgn milo ku..

dgn 


abg tu cakap yg makan oat dgn milo
plus jog pagi n petang telah menurunkan berat bdn dya seanyak 13 kilo..
bapa, banyak tuuuu.... naaaa aq pown tros la mo try..
mana tau bole turun kan.. hehhee..
so disini aq mengumumkan pada 30 october 2011
bersamaan hari ahad, aq akan berdiet dan berjoging..
kita akan tgk sebulan kemudian.. turun atau x..
insya Allah.. doakan aq ya kwn2^______^

Wednesday, 26 October 2011


Wanita dan alam kubur..


Image Detail
  • 26/10/2011... 
  • hari ni dah genap sebulan Allayarhamah nenda ku yang kusayang telah pergi meninggal kan aq dan keluarga ku..
  • pemergian beliau telah mengingatkan aq kepada mati..  ajal dan maut ditangan Allah S.W.T.. kita tidak mengetahui bila malaikat izrail akan datang mencabut nyawa kita.. 
  • semasa aq melayari internet, aq telah terbaca sesatu yang boleh menjadi iktibar kepada kita khususnya wanita. 
  • wanita memang senang untuk masuk syurga dan juga senang untuk masuk neraka.. oleh itu hayatilah cerita ini...
  • Subhanallah.. semoga Allayarhamah nenda ku iaitu Alundai binti Kulang ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman.. aminnn...

Saudara dan saudari kaum muslimin dan muslimat

Renungan 

khususnya untuk para wanita dan diriku sendiri.....


Sayidina Ali ra menceritakan suatu ketika melihat 

Rasulullah saw menangis manakala ia datang bersama Fatimah.

Lalu keduanya bertanya mengapa Rasulullah saw menangis. 


Beliau menjawab,

"Pada malam aku di-isra'- kan , aku melihat perempuan-perempuan yang sedang 

disiksa dengan berbagai siksaan. Itulah sebabnya mengapa aku menangis. Karena, 

menyaksikan mereka yang sangat berat dan mengerikan siksanya. 



Putri Rasulullah saw kemudian menanyakan apa yang dilihat ayahandanya.

"Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otaknya mendidih. Aku lihat 

perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang dan timah cair 

dituangkan ke dalam tengkoraknya.



Aku lihat perempuan tergantung kedua kakinya dengan terikat tangannya sampai ke 

ubun-ubunnya, diulurkan ular dan kalajengking. 



Dan aku lihat perempuan yang memakan badannya sendiri, di bawahnya dinyalakan 

api neraka. Serta aku lihat perempuan yang bermuka hitam, memakan tali perutnya 

sendiri. 



Aku lihat perempuan yang telinganya pekak dan matanya buta, dimasukkan ke dalam 

peti yang dibuat dari api neraka, otaknya keluar dari lubang hidung, badannya berbau 

busuk karena penyakit sopak dan kusta.

Aku lihat perempuan yang badannya seperti himar, beribu-ribu kesengsaraan 

dihadapinya.



Aku lihat perempuan yang rupanya seperti anjing, sedangkan api masuk melalui mulut 

dan keluar dari duburnya sementara malikat memukulnya dengan pentung dari api 

neraka,"kata Nabi saw.




Fatimah Az-Zahra kemudian menanyakan mengapa mereka disiksa seperti itu? 

*Rasulullah menjawab



"Wahai putriku, adapun mereka yang tergantung rambutnya hingga otaknya  mendidih adalah wanita yang tidak menutup rambutnya sehingga terlihat oleh laki-laki yang bukan muhrimnya. 



*Perempuan yang digantung susunya adalah istri yang 'mengotori' tempat 

tidurnya. 



*Perempuan yang tergantung kedua kakinya ialah perempuan yang tidak taat 

kepada suaminya, ia keluar rumah tanpa izin suaminya, dan perempuan yang 

tidak mau mandi suci dari haid dan nifas. 


*Perempuan yang memakan badannya sendiri ialah karena ia berhias untuk 

lelaki yang bukan muhrimnya dan suka mengumpat orang lain.



*Perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka 

karena ia memperkenalkan dirinya kepada orang yang kepada orang lain 

bersolek dan berhias supaya kecantikannya dilihat laki-laki yang bukan 

muhrimnya. 



*Perempuan yang diikat kedua kaki dan tangannya ke atas ubun-ubunnya 

diulurkan ular dan kalajengking padanya karena ia bisa shalat tapi tidak 

mengamalkannya dan tidak mau mandi junub.



*Perempuan yang kepalanya seperti babi dan badannya seperti himar ialah 

tukang umpat dan pendusta. 


*Perempuan yang menyerupai anjing ialah perempuan yang suka memfitnah dan membenci suami."



Mendengar itu, Sayidina Ali dan Fatimah Az-Zahra pun turut menangis.


  • setelah membaca cerita ini,rasa seram sejuk seluruh badan..
  • adakah diri kita ini akan terlepas dari segala azab kubur ini..  
  • 'Allahualam.. hanya Allah yang mengetahuinya..

Salam Ukhuwah..~

Thursday, 20 October 2011

penganggur terhormat..

ehm, dah abes study ni..
nak keja nak keja..
bosan betol duk umah..
dah la x da income..
badan lak makin chubby..
abess lahhhh...
aduhhhh!!!!

tekanan betol...
baba anak mu ini mau cari keja..
kenapalah ssh untuk baba mau bagi keizinan??
aq dah 23tahun.. kalau kahwin dah bule jadi ibu dah ni..

i just need support from all of u..
i need support from my family..
im not kind of person who just sit and wait for good opportunity..
i want experiance.. i need it to get that..
The valuable work opportunity on my field of study..

plez let me go..
understand me..
ShaΏLiza Copyright ©All Right Reserved